پژوهش روایی روشی در مطالعه تجربیات زیسته
نویسنده:
علیرضا صادقی- علی بهادری
مترجم:
.
سال نشر:
۱۴۰۱
صفحه:
۱۹۶
نوبت چاپ:
۱

پژوهش‌های کیفی انواع مختلفی دارند که یکی از رویکردهای پژوهش کیفی، پژوهش روایی است. اصطلاح پژوهش روایی ابتدا توسط کسانی چون کانلی و کلندینین (۱۹۹۰)، به‌کار گرفته شد. از نگاه آن‌ها، پژوهش روایی عبارت است از مطالعه تجربه افراد با اتکا بر داستان‌هایی که خود آن افراد روایت می‌کنند. به واقع، پژوهش روایی در اندیشۀ عمل‌گرایانی چون جان دیویی، آیزنز، برونر، شوآب، شون، کانلی و کلندینین ریشه دارد. این طیف از صاحبنظران، ضمن اینکه به یادگیری از طریق تجربه اهمیت زیادی می‌دهند، روایت نویسی و پژوهش روایی را رویکردی مفید برای پژوهش در تجربه‌های خود یا دیگران می‌دانند. در حقیقت به دلیل تمرکز روایات بر تجربیات انسانی و کل‌نگر بودن آن‌ها، امروزه روایت‌ها، جایگاه مهمی در رشته‌های مختلف علمی پیدا کرده و متأثر از این قاعده، پژوهشگران و اندیشمندان علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی از پژوهش روایی برای تأمل در تجربیات انسانی بهره جسته‌اند.



 

 

 

 

پیشگفتار ۱

فصل اول: کلیات ۵

هدف‌های فصل اول ۵

۱-۱- مقدمه ۵

۱-۲- مفهوم روایت ۶

۱-۳- عناصر روایت ۱۱

۱-۴- پژوهش روایی ۱۴

۱-۵- ماهیت تجربه و یادگیری از تجربه ۱۹

۱-۶- روایت‌نویسی و پژوهش روایی وسیله‌ای برای پژوهش در عمل و شناخت تجربه ۲۱

۱-۷- اهداف و ویژگی‌های پژوهش روایی وکاربردهای آن ۲۳

۱-۸- چگونه روایت دانش ضمنی و آشکار را به هم پیوند می‌دهد ۲۶

۱-۹- پژوهش روایی و شناخت تجربیات حرفه‌ای در حوزه آموزش و پرورش ۲۸

۱-۱۰- پژوهش روایی روشی برای تأمل در «دانش شخصی عملی» معلمان و فهم زندگی کلاسی ۳۰

۱-۱۱- پژوهش روایی در خدمت رشد حرفه‌ای دانشجومعلمان ۳۲

۱-۱۲- مروری بر فصل ۳۶

۱-۱۳- پرسش‌ها و فعالیت‌های عملکردی ۳۸

فصل دوم: انتخاب موضوع و بیان مسئله در پژوهش روایی ۴۱

هدف‌های فصل دوم ۴۱

۲-۱- مقدمه ۴۱

۲-۲- مراحل انجام پژوهش روایی ۴۲

۲-۳- انتخاب موضوع و بیان مسئله پژوهش ۴۴

۲-۴- بررسی و مرور پیشینه تحقیق ۴۸

۲-۵- بیان اهداف و سوالات پژوهش ۵۰

۲-۵-۱- مشخص کردن اهداف تحقیق ۵۰

۲-۵-۲- نوشتن سوالات پژوهش ۵۳

۲-۶- مروری بر فصل ۵۶

۲-۷- پرسش‌ها و فعالیت‌های عملکردی ۵۷

فصل سوم: گردآوری اطلاعات در پژوهش روایی ۵۹

هدف‌های فصل سوم ۵۹

۳-۱- مقدمه ۵۹

۳-۲- انتخاب فرد یا افراد شرکت‌کننده در پژوهش روایی ۶۰

۳-۳- جمع‌آوری داده‌های روایی ۶۲

۳-۴- ارتباط و همکاری پژوهشگر با فرد یا افراد شرکت‌کننده در پژوهش ۷۲

۳-۵- مروری بر فصل ۷۴

۳-۶- پرسش‌ها و فعالیت‌های عملکردی ۷۶

فصل چهارم: تحلیل و تفسیر داده‌های روایی با روش کدگذاری ۷۷

هدف‌های فصل چهارم ۷۷

۴-۱- مقدمه ۷۷

۴-۲- مهم‌ترین روش‌های تحلیل و تفسیر داده‌های روایی ۷۸

۴-۳- تحلیل داده‌های روایی با کمک فرایند کدگذاری ۷۸

۴-۴- مثال برای روش کدگذاری ۸۴

۴-۵- مروری بر فصل ۸۸

۴-۶- پرسش‌ها و فعالیت‌های عملکردی ۸۹

فصل پنجم: تحلیل و تفسیر داده‌های روایی با روش «پژوهش روایی سه بعدی» ۹۱

هدف‌های فصل پنجم ۹۱

۵-۱- مقدمه ۹۱

۵-۲- رویکرد «فضای پژوهش روایی سه بعدی» ۹۱

۵-۳- فلسفه پشتیبان دیدگاه روایی سه بعدی کلندینین و کانلی ۹۲

۵-۴- اصطلاحات متداول در دیدگاه فضای سه بعدی کلندینین و کانلی ۹۲

۵-۵- متدولوژی فضای پژوهش روایی سه بعدی ۹۷

۵-۶- طرح یک مثال برای شناخت «پژوهش روایی سه بعدی» ۱۰۰

۵-۶-۱- بازگویی داستان زیسته اشلی ۱۰۲

۵-۶-۱-۱- برخوردها و تنش‌ها ۱۰۲

۵-۶-۱-۲- تغییر داستان‌ها در کنار روایت غالب ۱۰۳

۵-۶-۱-۳- داستان سکوت و داستان مخالف ۱۰۴

۵-۶-۲- باززیستی داستان اشلی ۱۰۶

۵-۶-۲-۱- تصور داستان‌های جدید در مورد برنامه‌درسی آموزش تربیت بدنی ۱۰۷

۵-۶-۲-۲- برنامه درسی زنده ۱۰۸

۵-۷- مروری بر فصل ۱۰۹

۵-۸- پرسش‌ها و فعالیت‌های عملکردی ۱۱۰

فصل ششم: تحلیل ساختاری روایت ۱۱۱

هدف‌های فصل ششم ۱۱۱

۶-۱- مقدمه ۱۱۱

۶-۲- روایت‌شناسی ساختارگرا ۱۱۲

۶-۳- روش مطالعاتی ولادیمیر پراپ ۱۱۳

۶-۴- ایرادات و اشکالات روش پراپ ۱۱۷

۶-۵- مدل ویلیام لابوف در تحلیل روایت‌های شفاهی ۱۱۸

۶-۶- معرفی دیدگاه روایت‌شناسی تودوروف ۱۲۲

۶-۷- مروری بر فصل ۱۲۴

۶-۸- پرسش‌ها و فعالیت‌های عملکردی ۱۲۵

فصل هفتم: اعتبارسنجی در پژوهش روایی ۱۲۷

هدف‌های فصل هفتم ۱۲۷

۷-۱- مقدمه ۱۲۷

۷-۲- روایی و پایایی در تحقیقات کیفی ۱۲۸

۷-۳- تکنیک‌های رسیدن به روایی یا اعتبار در پژوهش روایی ۱۳۱

۷-۴- تکنیک های رسیدن به پایایی در پژوهش روایی ۱۳۵

۷-۵- اصل بی‌طرفی در پژوهش روایی ۱۳۵

۷-۶- مسائل مهم حل نشده در پژوهش روایی ۱۳۷

۷-۷- مروری بر فصل ۱۳۹

۷-۸- پرسش ها و فعالیت های عملکردی ۱۴۰

فصل هشتم: ویژگی‌ها و اصول گزارش‌نویسی در تحقیقات روایی ۱۴۳

هدف‌های فصل هشتم ۱۴۳

۸-۱- مقدمه ۱۴۳

۸-۲- معیارهای خاص نوشتن گزارش‌های پژوهش روایی ۱۴۴

۸-۳- چکیده و بایدها و نبایدهای ضروری در چکیده‌نویسی ۱۴۵

۸-۳-۱- بایدها در چکیده‌نویسی ۱۴۷

۸-۳-۲- نبایدها در چکیده‌نویسی ۱۴۷

۸-۴- واژگان کلیدی ۱۴۸

۸-۵- مقدمه و مقدمه‌نویسی ۱۴۹

۸-۶- نتیجه و نتیجه‌نویسی در پژوهش روایی ۱۵۰

۸-۷- طرح یک مثال برای آشنایی بیشتر خوانندگان با نحوه نوشتن نتایج پژوهش روایی ۱۵۲

۸-۸- زیرنویس‌ها و ضمائم ۱۵۴

۸-۹- ارجاعات و رفرنس‌ها ۱۵۴

۸-۱۰- نمونه‌هایی از نحوه ارجاع دادن ۱۵۵

۸-۱۱- مروری بر فصل ۱۵۶

۸-۱۲- پرسش‌ها و فعالیت‌های عملکردی ۱۵۸

فصل نهم: جغرافیا، سیستم اطلاعات جغرافیایی و تحلیل داده‌های روایی ۱۶۱

هدف‌های فصل نهم ۱۶۱

۹-۱- مقدمه ۱۶۱

۹-۲- داده‌ها و روش‌های کیفی در جغرافیا ۱۶۲

۹-۳- GIS، روایت و تحقیقات جغرافیای کیفی ۱۶۴

۹-۴- GIS کیفی و تصویرسازی داده‌های «فضای فعالیت» ۱۶۸

۹-۵- طرح یک مثال: داده‌های «فضای فعالیت» کیفی جوانان شهری ۱۷۱

۹-۵-۱- اجرا و نحوه تلفیق داده‌ها در محیط GIS ۱۷۲

۹-۵-۲- طراحی نمادسازی و تعامل ۱۷۵

۹-۶- مروری بر فصل ۱۷۹

۹-۷- پرسش‌ها و فعالیت‌های عملکردی ۱۸۰

کتابنامه ۱۸۱

واژه¬نامه ۱۹۳

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی روانشناسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©۲۰۲۵ Iranian Students Booking Agency. All rights reserved